گزارش از سخنرانی برادر صفری در جلسه این هفته طرح پیروان ولایت 17/2/85
مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه
برادر محمد صفری در جلسه این هفته طرح پیروان ولایت که مصادف با شب وفات حضرت فاطمه معصومه (س) بود ، به چند پرسش اعضاء طرح پاسخ داد .
برادر صفری در پاسخ به سئوالی با این عنوان که نظام جمهوری اسلامی با رای مردم مشروعیت می گیرد یا اسلام ؟ ابتدا به تشریح بحث ولایت فقیه پرداخت و گفت :
در بحث نظام اسلامی باید از دو جنبه نگاه کنیم : 1- مشروعیت 2- مقبولیت . همه دنیا قائل به وجود حکومت هستند ولی در نوع حکومت مجادله است . برخی قائل به دخالت دین در امور حکومتی هستند و برخی نیستند . یکی از این نظریه ها ولایت فقیه است و این نظریه هم اینطور که بعضی ها می گویند متعلق به امام خمینی (ره) نیست . همه مراجع هم اصل ولایت فقیه را قبول دارند و اگر اختلافی باشد در شکل و حد و مرز آن است . سخنران جلسات پیروان ولایت در ادامه نظر دو مرجع بزرگوار آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی را بیان کرد که : انکار ولایت فقیه انکار ولایت رسول الله است .
برادر صفری سپس مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه را اینگونه مورد بررسی قرار داد :
مشروعیت : در بحث مشروعیت ولی فقیه ، از میان احادیث متعدد ائمه می توانیم به این حدیث امام صادق (ع) اشاره کنیم که فرمودند : کسی باید بر مردم ولایت داشته باشد که عالم به حدیث باشد و احکام فقهی ، سیاسی ، و اقتصادی را از حدیث استنباط کند . شیعیان سراغ حاکم ظالم نروند .
مقبولیت : ولی فقیه در مقوله اجرا نیاز به مقبولیت از جانب مردم دارد . در تئوری نظام اسلامی ولایت فقیه باید هم مشروعیت و هم مقبولیت داشته باشد .
یک مثال : برای روشن تر شدن موضوع مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه یک مثال ساده می زنیم . یک معلم خوب فیزیک را در نظر بگیرید که هم از نظر آموزش و پرورش هم از نظر مدرسه مورد قبول است و مدرک دارد ، پس این معلم مشروعیت لازم را برای تدریس دارد . اما هنگامی که به کلاس می رود ، با 40 دانش آموز مواجه می شود که هیچ کدام او را قبول ندارند – با اینکه معلم خوبی است – در این جا معلم با اینکه مشروعیت دارد اما مورد قبول دانش آموزان نیست در نتیجه مقبولیت ندارد . بنابراین برای تدریس در آن کلاس مناسب نیست .
نتیجه : ولی فقیه برای ولایت یافتن بر یک جامعه اسلامی باید هم خصوصیات لازمی که در احادیث و قرآن ذکر شده را دارا باشد (مشروعیت) هم مورد قبول مردم باشد (مقبولیت)
سئوال یکی دیگر از اعضاء اینگونه بود : فعالیتهای سیاسی منافقین قبل و بعد از انقلاب تفاوت های زیادی داشت و دارد . آنها قبل از انقلاب چند مشورب فروشی و کاباره را به آتش کشیدند . و در بعد از انقلاب در بمب گذاری حرم امام رضا (ع) نقش داشتند . این تناقض چگونه ممکن است ؟
برادر صفری در پاسخ به این سئوال ، با بیان نمونه های دیگری از این نوع انسان و گروه ها در تاریخ ادامه داد : در زمان امام علی (ع) می توانیم به طلحه و زبیر اشاره کنیم که ابتدا سیف الاسلام خوانده می شدند ولی بعد بر روی امام خود شمشیر کشیدند . یا در زمان انقلاب مسعود رجوی ، بنی صدر و حتی مرجع بزرگی چون ایت الله شریعتمداری که خون امام را مباح اعلام کرد . بنابراین قرار نیست اگر فرد یا گروهی از او به راه حق باشند تا آخر هم همانگونه بمانند و بالعکس .
برارد صفری در پایان چند خصوصیت بچه های مذهبی و هئیتی را بر شمرد :
وقتی کسی به هیئت می آید ، رفتارش باید متدینانه باشد . این آمدن و رفتنش روی رفتارش تاثیر بگذارد ، از جمله رفتار با پدر و مادر . بچه هیئتی باید شمع بشریت و الگو باشد . متاسفانه امروز می بینیم بعضی از بچه مذهبی ها از نظر درسی در سطح پائینی قرار دارند که تاسف آور است .
اصل هیئت فکر کردن است .